Adres:
91-473 Łódź, ul. Julianowska 12
tel: +48 42 657 30 38
29 Mar

Realizacja recept – informacja dla pacjentów z Ukrainy

Naczelna Izba Aptekarska udostępniła opracowanie (w językach: ukraińskim i polskim) "Realizacja recept – informacja dla pacjentów z Ukrainy" (w językach: ukraińskim i polskim).

-"Ogólne zasady wystawiania i realizacji recept w Polsce

O prawie do świadczeń zdrowotnych dla obcokrajowca  spoza UE, w tym dla obywateli Ukrainy, zawsze decyduje  osoba wystawiająca receptę na podstawie przedstawionych przez pacjenta dokumentów i/lub weryfikacji w systemie Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców.

Osoby z Ukrainy, które przybyły do Polski od 24.02.2022 r.

12 marca 2022 roku weszła w życie tzw. ustawa specjalna (specustawa) przyznającą prawo do refundacji leków i zaopatrzenia w wyroby medyczne dla osób z Ukrainy. Recepty refundowane są oznaczone z kodem  „IN” (pacjent inny niż ubezpieczony). Identyfikatorem pacjenta w systemie jest numer dokumentu ze zdjęciem lub nadany w Polsce numer PESEL.

Pacjenci z Ukrainy, którzy przybyli do Polski od 24.02.2022 r. posiadają prawo do świadczeń na takich samych zasadach jak osoby ubezpieczone co oznacza, że  mogą otrzymać leki dostępne na receptę ze zniżką na takich samych zasadach jak obywatel Polski.

Taka możliwość dotyczy:

  1. obywatela Ukrainy, który przybył na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy
  2. osoby nieposiadającej obywatelstwa ukraińskiego małżonka obywateli Ukrainy, który przybył na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy
  3. obywatela Ukrainy z Kartą Polaka i członków jego najbliższej rodziny
  4. dziecko obywatela Ukrainy urodzone w Polsce, matka należy do pkt. 1 i 2

Uprawnienie obowiązuje 18 miesięcy i jest liczone od 24.02.2022 r.

Uwaga!

Recepty wystawione w Ukrainie, realizowane są w Polsce z pełną odpłatnością. W celu kontynuacji leczenia produktami leczniczymi, które dostępne są w Ukrainie bez recepty, zalecamy konsultację lekarską, podczas której lekarz zdecyduje o zasadności otrzymania odpowiedniego leku dostępnego w Polsce na receptę.

W przypadku dodatkowych pytań dotyczących zasad funkcjonowania polskiego systemu ochrony zdrowia,  zachęcamy do kontaktu z bezpłatną infolinią Narodowego Funduszu Zdrowia – 800 190 590. Infolinia działa całodobowo, przez 7 dni w tygodniu, także w dni świąteczne".

Tekst opracowania: proszę pobrać>>>>>